Pannon-Work Ausztria (Österreich)

hir title

ÁlláshirdetésekMunkaadóknakCégünkrőlBefektetők

Cégünk minőségirányítási vezetője, Torma Beáta fontos kérdésekre válaszolt

2020-12-03

Milyen a jó otthoni képernyős munkakörnyezet?

Az ergonómiailag jól kialakított képernyős munkahely ilyen.

(forrás: www.ommf.gov.hu)

Fontos még, hogy legyen megfelelő tér (legalább 2*2 m) a természetesen fény irányához képest merőlegesen helyezzük el a monitort, szükség szerint használható legyen árnyékolás, helyi megvilágítás, lehetőség szerint nyugodt, szeparálható helyiség, megfelelő klíma és fizikai biztonság pl. csúszásmentes padozat.

Munkavédelmi szempontból mi a különbség a távmunka és a home office között?

Békeidőben – értsd nem veszélyhelyzet – a távmunka munkavédelmi követelményeit A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény külön szabályozza, mégpedig oly módon, hogy a munkáltató ezirányú kötelezettségeit (egészséges és biztonságos munkahely biztosítása) a távmunkában foglalkoztatottak vonatkozásában ugyanúgy elvárja, mintha a munkáltató székhelyén telephelyén dolgozna a munkavállaló. Így pl.  munkahelyi kockázatértékelést kell az adott munkahelyen végeznie a munkáltatónak, szabályoznia és biztosítania kell a biztonságos munkaeszközöket, környezetet, világítás, klimatikus viszonyokat, munkavégzésre alkalmas helyszínt stb.

A home office munkavégzésre ezidáig ilyen kötelezettséget nem írt elő jogszabály.

A jelenleg hatályos veszélyhelyzeti környezetben még a távmunkára vonatkozó szigorú szabályokat is puhította a 487/2020. (XI. 11.) Kormányrendelet. Jelenleg – mind a távmunka, mind a home office vonatkozásában a munkáltatónak mindössze tájékoztatási kötelezettsége van a munkáltató felé az egészséges és biztonságos munkahely, munkakörnyezet kialakítását illetően.

Milyen munkavédelmi szabályokat kell betartani a munkavállalónak az otthoni munkavégzés esetén?

A fentiek tükrében a munkavállalónak mindössze józan esze, jól felfogott érdeke, hogy a munkáltató tájékoztatását értőn hallgassa, és otthoni munkahelyét lehetőség szerint úgy alakítsa ki, hogy az a saját egészsége, biztonsága érdekében akár hosszabb távon megfelelő legyen.

Egyre több munkáltató fordít arra gondot (továbbá pénzt és szakértelmet), hogy a székhelyen, telephelyen végzett munka megfelelő ergonómiai környezetben legyen végezhető. Az okos munkavállaló igyekszik ezt az otthoni munkahelyére is lemásolni, amit lehet, megvalósítani. Sokszor ez nem (csak) pénz kérdése, hanem egyszerű szervezési, vagy egyébként is meglévő eszköz kérdése, pl. nem mindegy, milyen irányba helyezi el a számítógép képernyőjét a természetes fény irányának függvényében, vagy egy egyszerű asztali lámpa pl. a hálószobából áthelyezve megfelelő kiegészítő fényt biztosíthat a munkavégzéshez.